Khamis, 6 Oktober 2011

MUHASABAH BORING!! BOSAN!!



ada suara mengungkapkan ... "Boringlah hidup ini"kalimah "bosan" dilontarkan jauh-jauh dengan harapan ia tidak akan wujud dalam kamus hidupnya .






hakikatnya itulah jiwa yang kosong , jiwa yang sifar matlamat . Jiwa itulah yang nanti juga akan berpegang dengan budayah hedonisme demi menghiburkan hati dan mengisi kekosongan jiwa semata-mata.



seorang lelaki yang berkerjaya akan terkejar-kejar agar tanggungjawab sebai khalifah dapat dilaksanakan dengan cemerlang dan pada masa yang sama juga dia sibuk mengumpul syer-syer akhiratnya disepadukan .



Jiwa yang kaya akan sibuk sehinggakan masa yang ada terasa tidak mencukupi . Ingatlah bahawa manusia mempunyai misi penting setelah dilahirkan di dunia. Mereka hamba , mereka jualah pemimpin . ingatlah firman Allah s.w.t yang bermaksud "tidak aku jadikan jin dan manusia KECUALI UNTUK BERIBADAH " (surah al-Dhariyat 51:56)






Allah juga berfirman yang kepada malaikat " sesungguhnya aku hendak menjadikan khalifah di muka bumi." (surah al-baqarah 2:30)



Dua misi inilah yang akanmembutkan kita begitu sibuk di dunia sehingga tidak punya masa untuk bergelumang dengan maksiat............

Tiada ulasan:

Catat Ulasan