Jumaat, 16 September 2011

~~~~Tabarruj~~~~


Assalammualaikum buat para para pembaca sekailan ~~

ucapan salam buat sang kaliq dan juga penghulu segala anbiyah di sini penulis ingin kongsikan berkenaan dengan batas- batas bagi kaum hawa . Dimana jika kita dapat lihat pada detik ini semakin ramai kaum hawa yang tidak mengambil kesah berkenaan dengan batas - batas syarak malahan ada sebilangan daripada mereka yang memandang hanya sebelah mata sahaja berkaitan tentang hukum dan batas syarak ''' malahan ada juga dikalangan kaum hawa yang berhijab dengan sempurnanya masih lagi mengamalkan tabarruj secara berlebihan tanpa mereka sedari ...



Tabarruj : jika wanita tidak menyembunyikan kecantikan wajah dan bentuk tubuhnya serta ia beranggapan hai itu baik untuk dipamerkan dengan maksud untuk menimbulkan ghairah seksual kepada kaum lelaki....


Tabarruj: (menghias diri ) secara berlebihan ,hukumnya haram kerana ia termasuk dalam ketogeri mengubah hikmah kejadian Allah , atau lebih tepat lagi , tidak mensyukuri kurniaan Allah .


Contoh: memakai alat solek atau barang-barang kemas secara berlebihan untuk tujuan kecantikan sehingga menarik perhatian ramai terhadapnya.

dalam firman ALLAH S.W.T

"dan janganlah kamu bertabarruj seperti tabarrujnya oarang- oarang jahiliyyah terdahulu " (surah al-ahzab:23)

"wanita yang paling buruk ialah wanita yang meninggalkan rumah mereka dengan bertabarruj bebas tanpa hijab. mereka adalah kaum munafik dan mereka tidak akanmasuk syurga .."(sunan baihaqi)





Tiada ulasan:

Catat Ulasan